Lærerveiledning for Hannas hus - og de skjulte farene
Hannas hus og de skjulte farene er et enkelt nettbasert verktøy, ferdig til bruk i naturfag for elever på 2. og 5.-7. årstrinn. Hensikten med verktøyet er å sette søkelys på farene ved farlige kjemikalier og hvordan man bruker kjemikalier på en sikker måte.
Hannas hus introduserer de ni piktogrammene som brukes for merking av kjemikalier for elevene. De ni piktogrammene erstatter de gamle faresymbolene som tidligere har vært brukt til merking av kjemikalier. Elevene skal få en bedre forståelse av at det er ulike farer knyttet til oppbevaring og bruk av kjemikalier.
Bakgrunn
Hensikten med piktogrammene er å gi brukerne informasjon om skadelige virkninger kjemikaliene kan ha på helse og miljøet. I perioden fra 2010 til 2015 introduserte EU/EØS, inkludert Norge, et nytt regelverk for klassifisering og merking av farlige kjemikalier. Dette regelverket innfører FNs globale system for klassifisering og merking av kjemikalier (GHS), og bidrar til at farlige kjemikalier klassifiseres og merkes likt over store deler av verden.
Flere vanlige husholdningskjemikalier kan være farlige og elevene kan derfor møte på disse kjemikaliene hjemme. Det er viktig for barn å forstå betydningen av piktogrammene som finnes på etikettene for å unngå feil bruk og ulykker. De nye piktogrammene har rød ramme, hvit bakgrunn og svarte symboler og erstatter de gamle oransje faresymbolene.
Les mer om de nye og gamle piktogrammene her: http://www.miljodirektoratet.no/no/Tjenester-og-verktoy/Annet/Faresymboler/.
Tidsbruk
Du kan bruke 1 eller 2 timer på dette opplegget.
Tekniske krav:
Nettsiden er optimalisert for standard skjermoppløsning i de fleste moderne nettlesere (IE9+, Safari, Firefox and Chrome). For å vise nettsiden på en god måte kreves en minimum skjermoppløsning på 1024px x 768px. Nettsiden er ikke avhengig av plug-ins, men krever at java-script er tilgjengelig. Nettsiden støtter bruk av mobile løsninger, men det anbefales ikke da dette ikke vil gi en optimal opplevelse.
Nasjonale læreplaner
Undervisningsopplegget passer godt for elever i barneskolen. De mest relevante kompetansemålene er knyttet mot Forskerspiren etter 2. og 7. årstrinn.
Etter 2. årstrinn:
- bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
- gjenkjenne faresymboler for farlige stoffer
Etter 7. årstrinn:
- lese og forstå faremerking på hverdagsprodukter
Hannas hus vil også være relevant i forhold til det generelle målet i læreplanen om det miljøbevisste mennesket og grunnleggende ferdighetene i naturfag.
Rammefortellingen
Hanna kjeder seg. I dag skal familien hennes vaske huset. Hannas mor har sagt at hun må holde seg unna. «Å vaske huset kan være farlig», sier hun. Hanna bestemmer seg for å finne ut hvorfor. Hun tar med seg kamera og tar 9 bilder av familien i ulike situasjoner.
Hvordan det fungerer
Etter en kort introduksjon kan elevene velge mellom ni ulike situasjoner:
Situasjon i Hannas hus |
Produkt |
Piktogram(mer) |
Pappa rengjør toalettet |
Vaskemiddel til toalettet |
Etsende |
Lillebror setter på oppvaskmaskinen |
Oppvasktabletter |
Helsefarlig |
Onkel rydder i garasjen |
Fyrverkeri |
Eksplosjonsfarlig |
Mamma tenner på grillen |
Tennvæske |
Alvorlig helsefare |
Storebror har malt sykkelboden med trebeskyttelsesmiddel |
Trebeskyttelsesmiddel |
Miljøfarlig |
Storesøster sprayer skoene sine for å gjøre dem vanntette |
Impregneringsspray |
Brannfarlig Helsefarlig |
Pappa dreper maur |
Maurgift |
Miljøfarlig |
Hannas tante rengjør sluket i dusjen |
Avløpsåpner |
Etsende |
Storebror vasker rekkverket i trappa |
Vaskemiddel |
Helsefarlig |
Det er ni forskjellige piktogrammer som brukes til merking av kjemikalier. Bare seks av disse piktogrammene er brukt i situasjonene i Hannas hus. Piktogrammene «akutt giftig» og «gass under trykk» finnes vanligvis ikke på produkter til forbrukere. Piktogrammet «oksiderende» er ikke brukt fordi det er ganske likt piktogrammet «brannfarlig» og kan derfor være forvirrende for de minste elevene. Du finner en beskrivelse av alle de 9 piktogrammene i menyen øverst på nettsiden.
Hver sitasjon presenteres trinn-for-trinn:
- Introduksjon til situasjonen.
- Det stilles et spørsmål til situasjonen. Spørsmålet har tre alternative svar.
- Når svaralternativer er avgitt vil riktig svar dukke opp på skjermen.
- Eleven må gjette hvilket piktogram som brukes på produktet i situasjonen.
- Svaret dukker opp på skjermen med en kort beskrivelse av piktogrammet.
Det finnes også en “les mer”- knapp med mer informasjon om hvert piktogram.
- Eleven kan velge en ny situasjon ved å klikke på ikonet med det gule huset.
Dine forberedelser
- Gå gjennom situasjonene som vises på nettsiden.
- Mer informasjon om de ni piktogrammene finner du på nettsidene til Miljødirektoratet: http://www.miljodirektoratet.no/no/Tjenester-og-verktoy/Annet/Faresymboler/
- Sørg for å ha tilgang til PC’er/nettbrett
- Ta med forskjellige typer faremerkede produkter til klasserommet.
Hvordan jobbe med Hannas hus
- Din introduksjon:
• Mange kjemikalier kan være farlige for menneskers helse eller miljøet.
• De fleste kjemikalier som du bruker er ikke farlige hvis du bruker dem riktig og vet hva du skal gjøre dersom det skjer et uhell.
• Noen kjemikalier må håndteres mer forsiktig enn andre.
• Hvis du leser etiketten og kjenner de ulike piktogrammene kan du identifisere de farligste produktene – og hvordan du skal unngå farene de representerer.
• En fareetikett består av spesifikke symboler (kalt ‘piktogrammer’) og advarselstekst. Piktogrammene og den tilhørende teksten er gitt i regelverket. Virksomheter som omsetter kjemiske produkter med farlige egenskaper har plikt til å identifisere farene og merke produktet riktig.
• Et kjemikalie er ikke bare noe som brukes av forskere i et laboratorium.
• De fleste bruker kjemiske produkter hjemme hver dag, for eksempel vaske- og rengjøringsprodukter. Mange bruker også kjemiske produkter på jobb.
- Vis elevene et utvalg produkter med fareetikett. Pass på at produktene er merket med de nye røde og hvite piktogrammene. Gå raskt igjennom de ni piktogrammene. Husk å nevne at disse piktogrammene erstatter de gamle oransje og svarte symbolene som elevene kanskje kjenner eller kan finne på gamle produkter hjemme.
- Presenter nettsiden Hannas hus www.hannashus.no på en storskjerm. Les teksten høyt for elevene om de ikke kan lese selv.
- 5.-7. årstrinn: La elevene jobbe alene eller to og to på en PC eller et nettbrett. Oppgaven er å gå gjennom så mange situasjoner som de rekker på ca. 30 minutter.
- 2. årstrinn: Her må dere gå gjennom de 9 situasjonene sammen ved bruk av en storskjerm.
- Sett av 10 minutter på slutten av timen. Vis fram de 9 piktogrammene på storskjermen (klikk i toppmenyen). Kan elevene svare på følgende spørsmål om piktogrammene?
• Hvilke produkter er ofte merket med piktogrammet “brannfarlig”?
• Hva er farene og hvordan kan du unngå dem?
• Hvilke produkter er ofte merket med piktogrammet “etsende”?
• Hva er farene og hvordan kan du unngå dem?
• Hvilke produkter er ofte merket med piktogrammet “helsefarlig”?
• Hva er farene og hvordan kan du unngå dem?
Forslag til videre arbeid
Hvis du vil bruke mer tid på dette temaet kan du supplere den første timen med følgende aktiviteter:
[Elevens navn eller Klassenavn] hus - og de skjulte farene
Be elevene om å finne ut hvor mange faremerkede produkter de har hjemme eller på skolen. Husk at en voksen må hjelpe dem med denne oppgaven for å unngå uhell. De kan lage en liste eller ta bilder av produktene. I klasserommet kan du illustrere funnene ved å bruke et enkelt skjema på tavla. Observasjoner kan inkludere:
- Hvilke piktogrammer fant vi flest av?
- Hvilke piktogrammer fant vi færrest av?
- Skriv ut bildet av de 9 piktogrammene og klipp dem ut
- Ranger piktogrammene fra 1-9 (1 = flest, 9 = færrest)
- Lag en liste og heng den opp på veggen
Aktivitetsark: Finn piktogrammer
Del ut en kopi av dette aktivitetsarket til elevene. I kolonnene kan de notere hvor mange ulike piktogrammer de fant.
Viktig: Du må informere foreldrene på forhånd slik at de kan hjelpe elevene hjemme. De skal ikke gjøre dette alene! Hvis dere skal på ekspedisjon på skolen må du være med som guide.
Generelle kommentarer til Hannas hus og de skjulte farene
Ikke alle produkter er merket nøyaktig slik som i situasjonene i Hannas hus. Eksempelvis er vaskemiddel til toalettet i situasjonen “Pappa vasker toalettet” merket med piktogrammet “Etsende”. Det er imidlertid mulig å kjøpe vaskemidler til toalettet som ikke er merket med dette piktogrammet. Farene til et produkt avhenger av den eksakte sammensetningen til produktet og konsentrasjonen av de stoffene som inngår. Et vaskemiddel til toalettet kan derfor også være merket med piktogrammet “Helsefarlig” i stedet for «Etsende» fordi det kun er irriterende for hud og øyne. Eller kanskje trenger det ikke merkes i det hele.
Bestilling av klassesett med linjaler og plakat med piktogrammene
Klassesett med 30 linjaler og 2 plakater med piktogrammene sendes ut gratis. Bestilling kan gjøres til denne e-postadr: clpreach@miljodir.no